Daarom zijn streamers zo succesvol op Twitch, Youtube & Co

0
7468

In de afgelopen jaren is streamen steeds populairder geworden en veel streamers hebben een steeds groter bereik gekregen. Platformen zoals Twitch en Youtube worden gebruikt om speciaal gemaakte inhoud toegankelijk te maken. Terwijl sommige streamers zich richten op muziek, technologie, politiek of koken, geven anderen de voorkeur aan het streamen van video games.

Een ander populair onderwerp is gokken. Sommige streamers hebben bijvoorbeeld een bezoek aan een online casino opgenomen op video, zodat het publiek samen met de speler kan genieten van winsten of kan leren over strategieën. Mensen die vervolgens zelf bij Casino777 blackjack spelen kunnen tips van streamers uitproberen om mogelijk hun winkansen te vergroten.

Vooral succesvolle streamers slagen erin om van hun hobby te leven. Sommigen van hen hebben zelfs een grote schare fans en worden beroemdheden in de scene. Maar waarom zijn veel streamers bijzonder succesvol?

Technologische vooruitgang zorgt voor de populariteit van online entertainment media

Het internet wordt voortdurend uitgebreid, zodat er nu bijna overal een snelle verbinding is. Terwijl er jaren geleden, vooral in afgelegen gebieden, geen of een zeer trage internetverbinding was, kunnen bezitters van apparaten met internettoegang tegenwoordig snel toegang krijgen tot content en genieten van entertainmentmedia zonder vervelende laadtijden.

Vooral jongere kijkers zijn nauwelijks meer geïnteresseerd in klassieke televisieprogramma’s. Ze zoeken daarentegen op internet naar inhouden die overeenkomen met hun eigen interesses. In plaats daarvan zoeken ze inhoud op internet die aansluit bij hun eigen interesses. Wie bijvoorbeeld graag gokt, maar daar ’s avonds geen zin in heeft, kijkt naar video’s of live content van streamers die een populair spel op een humoristische of spannende manier demonstreren of tips geven.

Sommige streaming platforms richten zich op onderwerpen die een groot aantal bezoekers garanderen. Streamers maken van de gelegenheid gebruik en uploaden hun video’s naar kanalen die een groot bereik beloven.

Twitch zet videogames in de schijnwerpers

E-sports is erin geslaagd zich te doen gelden als een wereldwijd entertainment medium. Er worden talloze toernooien en evenementen gehouden die een groot aantal bezoekers trekken. De live video streamingdienst Twitch, die wordt beheerd door een dochteronderneming van Amazon, richt zich op live streaming van video game amateurs en e-sportwedstrijden.

Daarom streamen talloze mensen zogenaamde “Let’s Plays”, waarin ze zichzelf en het scherm filmen terwijl ze een videogame spelen. Fans kunnen in realtime zien wat de speler doet en welke strategieën en benaderingen ze gebruiken om succes te behalen.

Aangezien elke Twitch-gebruiker kan streamen, is het aanbod van games die live worden uitgezonden ronduit gigantisch. Vooral ervaren spelers van de populaire videogames “Fortnite” en “League of Legends” slagen erin om succesvolle streamers te worden en in een mum van tijd grote inkomsten te genereren. De meeste kijkers dromen immers van hun eigen roem in de e-sportsector en kijken daarom graag naar de prestaties van succesvolle spelers.

Het “Ninja”-kanaal kwam bijvoorbeeld in juli 2023 op de eerste plaats met ongeveer 18,5 miljoen volgers. De Amerikaanse streamer begon met deelname aan een aantal e-sportteams in het spel “Halo 3” en kreeg geleidelijk meer bekendheid toen hij eind 2017 begon met het populaire “Fortnite Battle Royale”. Hij brak het top kijkcijferrecord toen hij “Fortnite” speelde met Travis Scott, Drake en JuJu Smith-Schuster in de stream.

Er is vraag naar creatieve inhoud op Youtube

Terwijl Twitch zich meer heeft gevestigd als een videogame platform, wordt creatieve content meestal een succes op Youtube. Als je de bekendste Youtubers onder de loep neemt, zul je meteen zien dat ze succesvol zijn geworden door unieke video’s.

In het verleden is MrBeast bijvoorbeeld galactisch in opkomst geweest. De streamer werd populair met zijn uitgebreide video’s waarin kijkers grote winsten kunnen maken. Hij heeft nu zeven kanalen en drie daarvan hebben meer dan 10 miljoen abonnees. Het hoofdkanaal heeft momenteel meer dan 70 miljoen abonnementen.

Een andere wereldberoemde Youtuber is Felix Kjellberg. In slechts één kanaal combineert hij meer dan 110 miljoen abonnementen en in 2014 kon hij al genieten van de titel van meest geabonneerde streamer. Inmiddels is hij ingehaald door bekende streamers als Cocomelon en T-Series, maar als individuele YouTube-ster blijft hij aan de top. Felix produceert voornamelijk dagelijkse talking-head vlogs voor zijn kanaal PewDiePie.

Publiek wordt aangetrokken door unieke stijl

Met zijn humoristische stijl is Egbert erin geslaagd een van de populairste streamers van Nederland te worden. Met ongeveer 105.000 abonnees op het Twitch-platform heeft hij een grote schare fans die genieten van zijn vermakelijke video’s.

Hoewel een groot aantal streamers probeert kijkers te trekken met grappige inhoud, is het nauwelijks mogelijk om je te onderscheiden van de massa zonder persoonlijke stijl en uniciteit.

Succesvolle streamers denken na over de doelgroep die bereikt moet worden en waarom het kanaal wordt gemaakt voordat de eerste video wordt gemaakt. Bij het streamen van een enkel spel bestaat het risico dat de meerderheid van de kijkers afhaakt als er een verandering wordt doorgevoerd. Bovendien moeten streamers van tevoren weten of een video op een grappige manier wordt gemaakt of dat er kennis moet worden gedeeld.

De volgende stap voor toekomstige streamers is het bedenken van een geschikte naam voor het account en vervolgens een aantrekkelijk kanaal maken. De titel van het kanaal moet eenvoudig zijn zodat kijkers hem snel kunnen onthouden. Streamers die de naam koppelen aan een interessant verhaal dat in de video’s naar voren komt, zijn bijzonder succesvol. Teksten, afbeeldingen en kleuren moeten optimaal worden aangepast zodat kijkers de grootste amusementswaarde ervaren en de gecreëerde content steeds opnieuw bekijken.

Afhankelijk van het type kanaal kun je punten scoren met een individuele profielfoto, die ook een hoge herkenningswaarde creëert. Grappige banners of griezelige eyecatchers geven het kanaal het unieke tintje dat door de video’s heen moet blijven om zich als succesvolle streamer te doen gelden.

Conclusie over het enorme succes van de verschillende streaming platforms

Toen in 2005 aan een aantal jongeren werd gevraagd of ze een tv bezaten, was het antwoord duidelijk: “Natuurlijk wel!” Tegenwoordig is het resultaat van de enquête anders, omdat de tv grotendeels is verdwenen. Het mobiele internet heeft immers zijn intrede gedaan, waardoor meer dan 87 procent van de respondenten nu geen interesse meer heeft in het klassieke tv-programma en het tv-scherm overbodig is geworden. In 2012 bezat slechts 60 procent van de jongeren een eigen televisie.

In plaats van de tv aan te zetten, gebruiken mensen steeds vaker hun pc, laptop of mobiele apparaat om te genieten van muziek, streams of films. Hier in onze Livestream Glory zijn er veel gratis streams over de fascinerende wereld van sport. Saaie soaps of andere media zijn al lang niet meer nodig, wat natuurlijk veel streamers ten goede komt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in